profesjonell skiløper og filmskaper Nikolai Schirmer på ski ned bratte fjellsider

Evig vinter

Kan man kjøre bedre og råere på ski, ha mer moro enn noen gang, og samtidig redde planeten litt? Det var spørsmålet skiproff og filmprodusent Nikolai Schirmer (28) stilte seg da han bestemte seg for å starte klima- og filmprosjektet Endless Winter høsten 2018.

Tekst: Lone Helle. Foto: Private

Å kjøre ski ned stupbratte fjellsider på silkemykt pudderføre er det beste Nikolai Schirmer vet. Som profesjonell skikjører og filmprodusent, har han de siste årene levd av å reise jorden rundt for å lage råe skifilmer fra de hotteste skidestinasjonene i verden.

- Som skikjører merker man klimaendringene godt. Varmere temperaturer, betyr mindre snø. Når man reiser til Japan eller Argentina for å kjøre ski i fjellene, for så å oppdage at det er varmt i lufta og dårlig snø, vet man innerst inne at flyturen man akkurat har tatt er med på å bidra til at vinteren på sikt forsvinner. Det er selvfølgelig ikke et 1:1-forhold, men det føles jo litt som å pisse i buksa. Linken mellom skikjøring og klima er veldig sterk. Det føles ganske meningsløst å vite at man bidrar til å ødelegge det man er mest glad i, sier Schirmer.

Da 28-åringen fant ut at hans årlige co2-utslipp lå på rundt 40 tonn i året, bestemte han seg for å prøve å gjøre noe med det. Han satte han seg et mål om å komme ned på 12 tonn, som er det en gjennomsnittlig nordmann står for. Det ble starten på film- og klimaprosjektet Endless Winter. Målet var å se om han kunne kjøre mer og bedre på ski, ha det minst like moro, men uten å reise jorda rundt. Rett og slett gjøre mer, med mindre klimaavtrykk. Og lage tre skifilmer om det, selvfølgelig.

Fra surf til ski

Schirmer vokste opp på toppen av Tromsøya, med utsikt til majestetiske fjell som Bentsjordtind og Blåmann fra stuevinduet. Man skulle kanskje tro at han alltid har kjørt ski, men som ung drømte han om å bli noe helt annet.

- Jeg ville faktisk bli proff surfer! Det er jo ikke så mye bølger her i Tromsø, så jeg reiste mye til Lofoten. Jeg var 12-13 år før jeg oppdaget skikulturen. Jeg ble tiltrukket av friheten og at det var gøy. Her var det ingen trenere, det handlet kun om vennskap, lek og moro.  Jeg har aldri likt organiserte ting, så da vi startet med frikjøring var det som en motvekt til den organiserte skiidretten med kulekjøring og lignende. Det handlet om å ta tilbake friheten. Vi dro til Kroken hver dag for å kjøre ski, sier Schirmer.

Påvirkningskraft

Etter videregående fikk Schirmer sine første sponsorer, men ikke nok til å leve av det. Tre sommerjobber og et kosthold bestående av havregryn bidro til å finansiere skiturer til alpene om vinteren. Han begynte etter hvert å studere juss – et studium som passet perfekt i kombinasjon med livsstilen som skikjører.

- Det er veldig greit for det er ingen obligatoriske timer på juss. Jeg tilbragte fire sesonger i Chamonix, og reiste til Sør-Afrika og Sørøst-Asia for å surfe. Man får jo støtte til å gå på skole. 100.000 kroner i året kommer godt med, sier Schirmer.

Han kom seg gjennom studiene og har de siste to årene har Schirmer levd av å være skikjører og filmprodusent på heltid. Han gjør egne filmprosjekter i kombinasjon med kommersielle jobber og sponsoroppdrag for kles- og utstyrsmerker som Sweet Protection og Norrøna.

- En dag begynte jeg å stille spørsmål rundt min egen livsstil. Må jeg reise gjorda rundt, for å levere det innholdet sponsorene og følgerne mine forventer, eller ville det være mulig å gjøre ting bedre, mer bærekraftig og samtidig få et bedre resultat, forklarer Schirmer.

-  Jeg har alltid gjort det jeg trodde jeg måtte gjøre for å være proff skikjører – altså det samme som skiheltene mine gjorde. At jeg måtte passe inn en stereotyp på hva en proff skikjører er, men med Endless Winter-prosjektet har jeg bevist for meg selv at jeg tok feil. Jeg hadde bare ikke utforsket alternativene til å fly verden rundt og kjøre heli-skiing i Japan eller Whistler i Canada hver gang anledningen bød seg.
Schirmer bestemte seg for å bruke stemmen sin til å skape bevissthet rundt klimautslipp og hva man selv kan gjøre for å bidra.

Kan en person påvirke?

- Ja! Jeg får betalt for å påvirke folk til å kjøpe ting, blant annet som Norrøna-ambassadør. Går jeg på en skitur og legger ut en story på Instagram fra et fint fjell, tikker det raskt inn meldinger med spørsmål om hvor jeg er. Dagen etter har mange nye folk vært der. Gjennom bevisstgjøring rundt klimaavtrykket vårt, kan jeg kanskje påvirke folk til å tenke litt mer gjennom eget utslipp, sier Schirmer, som har satt seg godt inn i sitt eget klimaregnskap.

Han mener at jo mer man leser seg opp på temaene klima og bærekraft, jo vanskeligere blir det å la være å gjøre noe.

- Kunnskap endrer handlingsmønster. Det som er spesielt med bærekraft og klima, er at engasjementet må komme innenfra. Det er veldig lite som er regulert. Det er for eksempel ikke noe skatt på co2-utslipp i dag, og det får vi heller ikke uten press utenfra som kan bidra til å ansvarliggjøre folk til å ta tak for klimaet.

Ekte opplevelser

Schirmer mener at mye av problemet med klimaspørsmål, er at de ofte har et veldig negativt fokus.
- Folk vil jo egentlig bare ha det bra! Hvis løsninger på problemet er å ha det kjipt, og resultatet hvis man ikke gjør noe, også er å ha det kjipt, blir det vanskelig å motivere folk til å gjøre faktiske endringer. Løsningen er å vise at man kan jobbe for å løse problemet, men samtidig få det kulere. Da blir det straks mer motiverende å gjøre endringer. Derfor har målsetningen med prosjektet vært å gjøre det jeg alltid har gjort, bare mer miljøvennlig og morsommere, sier Schirmer.

For å få dette til han Schirmer flydd mindre, tilbragt lengre tid på samme sted og til slutt ble han vegetarianer for å nå målet om å senke Co2-utslippet. De tre filmene er spilt inn i Tromsø og på Kvaløya, i Tirol i Østeriket og i Lyngen.

- Jeg har rigget meg på en bedre måte. I 2018 lagde jeg 20 episoder til en nettserie. Da fløy jeg rundt omkring hele tiden, og jobbet med profesjonelle fotografer. I 2019 har jeg skalert prosjektet mitt ned til 3 episoder og byttet ut Hollywood-folkene med mine nærmeste og beste venner, og jeg har vært lengre på hver plass. Det skinner gjennom i resultatet. Folk vil se gode opplevelser på fjellet, og at man har det moro med venner. Følelsen av å stå på et fjell i Lakselvbukt i Lyngen sammen med kompisen min, Krister Kopala, og så åpner det seg et fantastisk terreng vi ikke visste om og sola skinner – ja, da ble vi helt ekstatiske. Dette prosjektet har vært mye mer ekte enn mye av det andre jeg har gjort.

Hva er ditt beste tips til andre som ønsker å få et mer bevisst forhold til egen klimapåvirkning?

- Gå inn på nettsiden Ducky.eco og finn ut hva ditt personlige fotavtrykk er. Der kan du legge inn info om livet ditt og få vite hvor mye utslipp du står for. Jeg startet jo med 40 tonn. Du kan også skrive inn endringene du gjør og se effekten av dem. Det var interessant å se med egne øyne hva som hadde størst effekt på utslippene mine. Min versting var å fly, og derfor ble mine hovedtiltak å fly og reise mindre, sier Schirmer og fortsetter:
- Jeg trakk i bremsen på flyturene og bestemte meg for å bruke mer tid på stedene jeg besøkte. Jeg ble også mer bevisst på hva ting koster klimamessig. Når man først begynner å telle og blir bevisst, skjer det noe med mindsetet ditt. Jeg var i Innsbruck da det ringte en fotograf fra en skidestinasjon cirka en times kjøring unna, og lurte på om jeg ville være med på en shoot med Red Bull. Da tenkte jeg, kult, men er det faktisk verdt det? Plutselig ble utslipp noe jeg forholdt meg til på samme måte som bankkontoen min.

Har det vært verdt det?

- Ja. Jeg har kjørt masse på ski med mine beste venner. Vi har vært sykt heldige med skiforholdene. Bra forsesong her i Tromsø, beste januar sesong siden 60-årene i Alpene, og vanvittige opplevelser i Lyngen. Jeg har hatt den beste vinteren i mitt liv.

Filmene kan du se her:

Filmserien er laget i samarbeid med blant annet #pantforpudder og Infinitum Movement, som Schirmer også er ambassadør for. Den tredje og siste filmen ble sluppet 18. november 2019.
Endless winter 1: Skiing where the sun never rises
Endless winter 2: Saving the planet and the deepest winter in a decade
Endless winter 3: I’ve never seen anybody ride that fast!

FAKTA

Hvem: Nikolai Schirmer
Hva: Profesjonell skikjører, filmprodusent, Norrøna-ambassadør og Infinitum-ambassadør
Hvor:
Tromsø
Instagram: @Nikolaischirmer

TROMSØ FAVORITTER

Fjelltur: Skittentind på Kattfjordeidet. Her er det mange muligheter fra veldig trivelig til veldig skummelt. Fantastisk landskap! Husk å sjekke varsom.no for skredvarsel før du tar turen på vinterføre.
Favorittsted: Jeg er en stor Kvaløya-fan. Her kan man klatre, sykle i fjellet, løpe på stier om sommeren og kjøre ski om vinteren.
Aktivitet: Det er ikke mye som slår en pudderdag i Tromsø Alpinpark!
Favorittsted i sentrum: Verdensteatret for filmer og øl. Helmersen for kaffe og lunsj.
Reisenødvendigheter for et opphold i Tromsø: Ski, klatreutstyr, fjellsykkel, stiløpesko og dansesko.