Iris Helen Nikolaisen

Kunsten med Wayawayaring

“Jeg er en ergoterapeut. Jeg tror på sosialt entreprenørskap og det å lage noe som skaper nytteverdi hvor det trengs.” 

Iris Helen Nikolaisen brenner for bærekraftig arbeid for afrikanske kvinner. Dette ble også  fundamentet som skapte Wayawaya. I Livingstone i Sør-Afrika lager de og designer reisevennlig skinnvesker av høy kvalitet. Målet er å lære opp kvinnene til å opprettholde et høyt ferdighetsnivå, samt gi de mulighet til bærekraftig arbeid. Wayawaya setter et eksempel for hvordan et underutviklet område kan bli en viktig produksjonskraft som produserer kvalitet i alle ledd.

Fra terapaut til entreprenør

“Jeg er lidenskapelig opptatt av å fremme kvinnelig styrke. Med dette som bakgrunn, i tillegg til min tid i Afrika, måtte jeg finne en master som gjorde det mulig for meg å reise tilbake til Zambia og tilrettelegge for arbeid til kvinnene der. En master i entreprenørskap og innovasjon var det logiske valget,» sier Iris. I løpet av hennes masterstudie klarte hun å kanalisere sin egen lidenskap og gi nye muligheter for kvinnene i Livingstone. Dette ble også stegene i prosessen for å grunnlegge Wayawaya.  

Ideen om å produsere skinnvesker i høy kvalitet startet med Google. “Vi så til Google og ble kjent med hvilke markeder som var i utvikling når det kom til håndverk og sying. Det viste seg å være den typiske skinnvesken til $200 - $1000. Vi hørte på hva Google sa, og i og med at dette var et trendy marked i Europa fokuserte vi altså på det,” forklarer Iris om hvordan de kom opp med ideen om å produsere skinnvesker av høy kvalitet. 

Wayawaya

Wayawaya betyr “kunsten å sløse med tiden”. I løpet av den første tiden av Wayawaya, da det hovedsakelig kun var et sted hvor de lærte å kutte og jobbe med lær, ble kvinnene bak merkevaren fortalt at de var “wayawayaring”.

“Hovedsakelig fordi de fortsatte å trene og sløste med tiden sammen med denne musunguen,” forklarer Iris om hva teamet hennes ble møtt i begynnelsen.  

Allikevel valgte Iris å kalle produktet hennes for Wayawaya.

“Vi ville ta begrepet og gjøre det til vårt eget. Det er en fin måte å vise hvor vi kommer fra, og fra et produktperspektiv betyr det også at vi bruker god tid. Hvorfor skal du kaste bort tiden din og lage fast-fashion hvor du må jobbe lange dager og masseprodusere? Jeg tror Wayawaya har en dypere mening for oss. Det handler om godt håndverk og tiden vi bruker sammen på et produkt,” sier hun.

Two-Tone Design

Two-tone er når du har et produkt eller design i to farger eller to forskjellige toner av samme farge. Iris fortsetter å fortelle om hvordan alt stammer tilbake til tidlig historie og forbindelser. Dette leder også til kombinasjonen av de forskjellige tradisjonene fra Zambia og Nord-Norge. 

I Zambia, har de noe som heter kitenge. Dette er et allsidig og fargerikt plagg som er nyttig til flere behov. Samene, urfolket i Norge, har en mer nedtonet utsmykning som er veldig rik og sterk.  

“Det å kombinere de rike afrikanske fargene fra kitenge med et mer forenklet inspirert samisk mønster føltes veldig riktig ut. Dermed har vi også benyttet oss av Two-Tone design,” forklarer hun.   

Reisevennlig

Det er sterke synergier mellom Livingstone og Tromsø, de begge er populære reisedestinasjoner.  

“Vi innså at destinasjonen kunne være med på å skape dragning. Når det kommer til mote hadde vi ikke nok følgere, og vi ante ikke hvordan vi skulle spre ordet om Wayawaya. Vi startet med å snakke mer om destinasjonene og folk elsket det. Det at også produktene er reisevennlige gjør de til et mye sterkere varemerke,” sier Iris. 

“Dette var egentlig bare noe som skulle dekke utgifter, men det har nå blitt vårt hovedmarked. Det presenterte seg selv, akkurat som navnet Wayawaya. Vi lot det vokse organisk til hva det skulle bli,” forklarer Iris om hvordan turister ble deres målgruppe. Helt siden vi satte opp en butikk på vei til Victoria Falls har mer turister kommet innom butikken. 

Tilpasset til COVID-19

Iris og teamet hadde planlagt flere turer for å markedsføre og utvide varemerket til turister. Disse planene stoppet opp med en gang Berlin stengte. Iris skjønte at resten av verden ville komme etter. 

“Hvis Europa stenger ned, vil Afrika også gjøre det.” 

Hun analyserer det større bilde og ser at Afrika kan bli påvirket i to bølger. Den første, den finansielle bølgen vil komme når Europa stenger. Den andre bølgen er viruset selv.  

“Med tanke på hva som skjedde i Europa så tidlig, hadde vi også mer tid til å forberede oss,” sier hun.  

For å overleve økonomisk måtte de stenge ned veskeproduksjonen umiddelbart og finne andre ting de kunne gjøre.  

“Sammen med tre andre organisasjoner gikk vi til Helsedepartementet i Zambia og sa at vi ville lage noe for de. Vi finner den økonomiske støtten og så hjelper vi dere,” forteller Iris. Dette ble starten på produksjon av ansiktsmasker. Hun tilføyer at de også vil lage ansiktsmasker for andre selskaper hvis organisasjonen i Zambia tjener på det.  

Research-arbeidet startet og de så på hvordan de kunne lage munnbind til gjenbruk som også helsearbeidere kan benytte seg av. Ved å skaffe tilskudd til produksjon av munnbind kunne de også dekke de vanlige produksjonskostnadene, leie og lønn til teamet.  

Ta produksjonen tilbake

“Når det kommer til COVID er ikke det viktigste å se på dagens situasjon, men også hva som skjer i morgen, neste år og de 5 neste årene” påpeker Iris.  

“Det viktigste for Wayawaya er at vi fortsetter å bidra til yrkeserfaring og bærekraftig arbeid i fremtiden. Vi tenker stadig på nye ideer til hvordan vi kan gi opplæring i bærekraftig produksjon.”  

“Livingstone var tidligere sentrum for produksjon i Sør-Afrika, men nye økonomiske markeder tok over dette. Økonomien var god, men det de ikke så var at de ødela jobber” forklarer hun. 

“Poenget er at det pleide å være mer produksjon i Livingstone, og dette er noe vi ønsker å ta tilbake som en viktig del av samfunnet igjen. Om det gjøres på Wayawaya-måten, ved å tenke håndtverk, kvalitet og det å bruke tiden din riktig, er det enda bedre.”  

Masker for en god sak

Som tidligere nevnt bistår Wayawaya med produksjon av masker til Helsedepartementet i Zambia. Dette gjør at de ansatte i Wayawaya kan fortsette å være i arbeid, noe som ikke er alle forunt i pandemien.  

“Nå når jeg har vært hjemme i Norge igjen har jeg tenkt mye på disse munnbindene. Tidligere ville jeg ikke å selge de kommersielt fordi norske myndigheter anbefalte å ikke bruke munnbind. Dette endret seg etter at jeg var en tur på Sommarøy med noen venner. Myndighetene i Oslo la om retningslinjene og anbefalte bruk av munnbind på offentlig transport og steder hvor det var vanskelig å opprettholde 1-meters regelen.” Iris fortsetter å forklare at dette også gjorde at de fikk mer økonomisk støtte og dermed kunne fortsette arbeidet med opplæring og bærekraftig inntekt for teamet. 

“Jeg hadde allerede skisset noen design fra da vi arbeidet med Helsedepartementet. I tillegg har jeg en venn som er mer opptatt av motebildet og dette førte til at vi nå lager fargerike mønstrete munnbind.” Iris forteller at inntekten de får av å selge munnbind også hjelper de med å dekke inntekten de hadde da de produserte skinnvesker. Vi kan dermed konkludere med at det å kjøpe Wayawaya-munnbind både er komfortabelt, personlig og ikke minst kan produksjon og bærekraftig arbeid fortsette for kvinnene i Zambia.  

 

ORDFORKLARING:

Wayawayaring: Sitte der å gjøre ingenting

 

FAKTA:

Hvem: Iris Helen Nikolaisen
Hva: Occupational Therapist, director and founder of Wayawaya
Hvor: Tromsdalen
Instagram: @wayawayabags
Facebook: /wayawayabags
Nettside: www.wayawaya.no 

 

FAVORITTER:

Fjell: Snarby og Tromsdalen
Sted: Sherpatrappa
Aktivitet: Reising
Favorittsted i sentrum: Området rundt Ishavskatedralen
Pakketips for Tromsø: En babyveske jeg lagde til datteren min som har plass til tre sett med skifteklær
Severdigheter i Tromsø: Utsikten fra Fjellheisen
Midnattsol eller nordlys: Midnattssol, uten tvil 
Pølse med brød eller softis: Softis fra Skjernes Kiosken, rett nedenfor Ishavskatedralen