Mann og dame går på tur i grønt landskap
©Vegard Stien

Hvorfor er miljømerking av din bedrift så viktig?

Stadig flere turister ønsker å velge bærekraftige reiser og opplevelser. I dag anses miljømerking som et konkurransefortrinn, men i fremtiden vil det trolig bli et krav fra gjestene å kunne velge miljøsertifiserte opplevelser, produkt og tjenester.

Fra grønnvasking til grønn vekst som konkurransefortrinn

Grønnvasking beskrives gjerne som en form for misledende markedsføring der en bedrift blir fremstilt som mer miljøvennlig eller bærekraftig enn det som faktisk er tilfelle.

Gjennomfører du en miljømerking kan du dokumentere og bevise at din bedrift ikke driver grønnvasking, men tar bærekraft på alvor. Og, det kan bli lønnsomt å profilere bedriften din som en tilbyder av bærekraftige opplevelser og produkt, siden dette er noe som blir etterspurt av et stadig større marked.

Bli en av de bedriftene som går foran og utviser ansvarlighet! Da vil du bli en foretrukket leverandør hos kjøpesterke målgrupper, i tillegg til å styrke deg i konkurransen om de beste medarbeiderne.

Les mer om hva det betyr for deg som jobber i reiselivet at stadig flere turister er opptatte av klima og bærekraft.

Vi kan hjelpe deg å komme i gang med Miljøfyrtårnsertifiseringen

En bærekraftig forretningsmodell betyr at man ikke bare er opptatt av økonomi, men også av klima, miljø og sosiale forhold. Alle disse områdene inngår som en del av de kriteriene du må dokumenterer status på i en miljømerking som Miljøfyrtårn.

Visit Tromsø-Region ble miljømerket som Miljøfyrtårn i 2018. Vi bistår gjerne med kurs eller rådgivning for hvordan du kan sertifisere din bedrift som Miljøfyrtårn. Kontakt vår rådgiver for bærekraft og samfunn, Inger-Lise Brones, for å få et uforpliktende medlemstilbud.

Fortsatt usikker? Her finner du åtte gode grunner til å bli Miljøfyrtårn-sertifisert.

Utforsk vår grønn reise-side.